Förbundssekreterare till Räddningstjänsten Mälardalen

Om jobbet

Vi fortsätter att växa!
Från och med den 1 januari 2021 gick sex kommuner samman och driver räddningstjänstverksamhet i ett gemensamt kommunalförbund. Nu byter vi också namn och heter Räddningstjänsten Mälardalen (RTMD). Medlemskommunerna är Västerås, Hallstahammar, Surahammar, Arboga, Kungsör och Köping. Det nya namnet, Räddningstjänsten Mälardalen symboliserar ny start och att vi är starkare tillsammans.

En av våra viktigaste uppgifter är att öka säkerhet och förebygga så att olyckor inte behöver hända. Att bidra till att höja människors egen kunskap och förmåga så att var och en ska ha sin egen säkerhet i egna händer är något som vi jobbar intensivt med. Men när olyckan är framme så handlar vårt arbete om att rädda människor, egendom och miljö samt att hjälpa till vid kriser i samhället.

Inom RTMD är vi idag drygt 260 personer som finns här för dig; 82 heltidsbrandmän, 138 deltidsbrandmän och ett antal i servicefunktioner till dem.

Vi är ju nu inne i ett mycket spännande skede, det händer många spännande saker, inte bara ett nytt förbund utan även en ny förbundsdirektör, ny organisation mm och nu söker vi även en ny Förbundssekreterare.

Arbetsuppgifter
Som förbundssekreterare hos oss på RTMD kommer du att vara en viktig kugge och expert inom ditt ansvarområde. Du kommer att arbeta med att ge ett professionellt stöd åt direktion, förbundsledning och handläggare i olika ärenden. Det är du som är vår expert på kommunallag och förvaltningslag och som håller dig ständigt uppdaterad i vad som händer inom det offentliga som påverkar vår verksamhet. Det är du som utgår från lagar och förordningar och hittar praktiska tillvägagångssätt för att det ska bli så bra som möjligt i vår verksamhets utvecklingsresa. Tjänsten kombinerar både förbundssekreteraruppgifter och administratörsuppgifter och fördelningen är ca 50/50%, men kan variera över tid. Du tillhör avdelningen verksamhetsstöd där du har sju kollegor som arbetar inom HR, ekonomi, kommunikation, It mm. Du rapporterar till vår administrativa chef och din arbetsplats utgår från Vallbystationen i Västerås.

Lite mer konkret innebär rollen att

Ansvara för direktionens administration, samordna, handlägga ärenden och skriva protokoll, deltar vid bland annat ordförande beredning, beredningsutskott och direktionens sammanträden.
Bevaka att ärenden kommer upp för beslut, att granska kvalitet och rättssäkerhet samt att i samråd med förbundsdirektör, vid behov redigera och komplettera beslutsunderlag till direktionen.
Vara stöd till förbundsdirektören
Du ansvarar även för diarieföring av missiv med bilagor som ska beslutas av direktionen samt delar ansvaret för Myndighetsbrevlåda och diariet tillsammans med vår huvudregistrator.
Ansvara för vårt arkiv och driva ett arkiveringsprojekt för nuvarande lösning och för att bli mer digitala.
Arbeta med andra förekommande administrativa arbetsuppgifter på vår avdelning, vi är tex mitt i ett digitaliseringsprojekt, så här kommer du att bli ytterst delaktig.

Vi söker dig som dig som har en akademisk utbildning med inriktning mot offentlig förvaltning alternativt flerårig erfarenhet av nämnd- eller förbundsarbete inom kommunal eller statlig myndighet. Det är väldigt viktigt för oss att du har goda kunskaper i offentlighet- och sekretesslag samt förvaltnings- och kommunallagen och som dessutom har förmågan att utrycka dig i tal och skrift. Du arbetar troligtvis redan i dag med nämnd- eller förbundsarbete inom kommunal eller statlig myndighet.

För att lyckas i rollen söker vi dig som är en genuint strukturerad och serviceinriktad person som gillar att ta egna initiativ och driva din sakfråga på ett professionellt sätt. Du är tydlig i din kommunikation och du får saker och ting att hända på ett smidigt och handlingskraft sätt, du sitter inte fast i vare sig tanke eller handling. Kan du dessutom bjuda på ett gott skratt mellan varven, så är det toppen.

Vi erbjuder verkligen en spännande tjänst i en organisation i utveckling. Här får du möjlighet att vara med och påverka och även sätta din egen prägel på rollen och faktisk fatta dina egna beslut. Här får ditt driv och handlingskraft verkligen blomma. Välkommen till RTMD!

Räddningstjänsten Mälardalen (RTMD) är ett kommunalförbund för räddningstjänst och förebyggande brandskydd mellan Västerås, Hallstahammar, Surahammar, Köping, Arboga och Kungsör. I förbundsområdet bor för närvarande drygt 231 000 invånare. RTMD har ca 260 medarbetare som är fördelade på elva brandstationer. Riskbilden är bred genom hamn, oljehamn, flygplats, kärnbränslefabrik, ett antal större industrier, europaväg, riksvägar samt gammal kulturbebyggelse. Detta innebär ett spännande arbete med stora utmaningar och omväxlande arbetsuppgifter. Vi samverkar i vår ledning av räddningsinsatser med Eskilstuna, Strängnäs och Flens kommuner, genom gemensamt inre befäl samt beredskapsfunktioner för stab, yttre ledning och räddningschefsroll.

Låter detta intressant för dig?
I alla N&L’s rekryteringsprocesser blir du testad. Både på ett logiskt och personligt plan. Med hjälp av Alva Labs genomför vi en objektiv rekryteringsprocess. Testerna tar ungefär 10-20 minuter vardera.

Din intresseanmälan registrerar du snarast. Urval och intervjuer sker löpande. Frågor om tjänsten besvaras gärna av Marie Lindholm hos Norén & Lindholm på 021-81 18 88.

Varmt välkommen med din intresseanmälan!


Företag:
Norén & Lindholm
Kategori:
Administration, ekonomi, juridik
Ort:
Västerås
Sista ansökningsdag:
2021-05-22

Dela på Facebook
Dela på Twitter
Dela på LinkedIn

Läs mer och ansök här