Så skriver du ditt CV

Se till att ditt cv är så bra och intresseväckande att det tar dig vidare till nästa steg i rekryteringsprocessen – intervjun. Vi ger dig tips på hur du gör för att skriva ett cv som fungerar. 

Foto: MOSTPHOTOS

Foto: MOSTPHOTOS

Ha en enkel och tydlig struktur!

I ditt cv ska du beskriva dina erfarenheter, kunskaper och personliga egenskaper som du vill lyfta fram. Det finns olika sätt att strukturera ett cv. Vilket sätt du väljer beror lite på vad du har för meriter, vilken tjänst du söker och vilken bild du vill förmedla av dig själv. Tänk också på att göra ditt cv lättöverskådligt. En enkel och tydlig struktur gör att arbetsgivaren snabbt får en bra överblick.
Utgå från det senaste först, dela upp erfarenheter efter tema.

Anpassa ditt CV efter det jobb du söker!

Tänk på att anpassa ditt cv efter jobbet du söker. Du behöver alltså skräddarsy ditt cv och lyfta upp erfarenheter som är viktiga för jobbet du söker.

Du behöver inte ta med precis allt du har gjort, utan ta med det som är relevant.

Om du endast listar ett urval av dina arbetslivserfarenheter är det viktigt att du nämner att det är just ett urval.

1-2 A4-sidor är ett bra riktmärke för längden på ditt CV.

Beskriv dina utbildningar och arbetslivserfarenhet

Beskriv de utbildningar och kurser du har gått som kan vara av värde för arbetsgivaren. Förutom att skriva skolans namn och vilken utbildning du gått kan du även kort beskriva innehållet i utbildningarna.

Beskriv de jobb och praktikplatser du haft som kan vara intressanta för det arbete du söker. Har du haft många jobb är det bra att välja ut vilka du presenterar. Har du haft många kortare anställningar eller praktikplatser inom samma yrkesområde kan du göra en sammanställning av dessa.

  • Kom ihåg att ta med en kort beskrivning av dina arbetsuppgifter för varje jobb du har haft.
  • Har du mindre arbetslivserfarenhet kan du i stället ge exempel på saker du gjort som visar på din samarbetsförmåga, effektivitet eller andra egenskaper du vill lyfta fram.

Det är inte nödvändigt att ta med alla studier och jobb du har haft. Ta med det som är intressant för det arbete du söker.

Berätta om dina övriga kunskaper

Det finns fler saker du kan ta med i ditt cv som visar vem du är som person och som hjälper arbetsgivaren att få en helhetsbild av dig. Lägg dessa under egna rubriker, till exempel ”Språkkunskaper”, ”Föreningsliv” eller liknande. Här är några exempel på vad du kan ta med:

  • kunskaper i olika it-verktyg
  • om du kan olika språk
  • om du har erfarenheter av ideellt arbete, föreningsarbete etc
  • om du har körkort.

Ha med referenser!

Ofta vill arbetsgivare ringa en referensperson för att höra vad de har för bild av dig. Referenser ska vara personer som känner dig väl, helst genom jobbet. Det kan till exempel vara chefer eller arbetskamrater – både nuvarande och från tidigare jobb. I cv:t kan du skriva att referenser ”lämnas gärna på begäran.”

Om du inte har några bra referenser från jobb kan du till exempel använda lärare, handledare eller föreningskontakter.

Tänk på att alltid fråga de personer som du vill hänvisa till om det går bra att använda dem som referenser. Tala också om för dem vilket arbete du söker.

Källa: Arbetsförmedlingen